افزایش چاقی در کودکان | زنگ خطری برای آینده سلامت جامعه اجرای «فوق‌العاده خاص» پرستاران منوط به تصویب دولت و تخصیص بودجه دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند اگر کبد چرب دارید، این چاشنی چربی‌سوز را مصرف کنید سطح ذخایر آبی سد فریمان به پایین‌ترین حد ممکن رسید محموله ۴ میلیارد تومانی قهوه قاچاق در راه مشهد زمین‌گیر شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آتش‌سوزی‌ مهیب در جنگل‌های جنوب اروپا با چندین کشته و هزاران آواره + ویدئو ۲۰ کشته و ۱۳۴ زخمی در حادثه انفجار و حریق کارخانه‌ای در روسیه (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان بارندگی‌های موسمی در پاکستان به ۶۵۷ تن افزایش یافت (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) بارندگی سیل‌آسا پایتخت تجاریِ هند را مختل کرد| صدور هشدار قرمز برای بمبئی و مناطق اطراف آن (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) چهارمین دریاچه بزرگ جهان کاملا خشک شد
سرخط خبرها

افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم

  • کد خبر: ۹۹۶۰۲
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران می‌گوید مزاحمت‌های تلفنی ۲۰ درصد بیشتر شده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ مزاحمت‌های تلفنی، تبعات و شاید تلفات آن، رشته‌ای است که سر درازی دارد. شاید زمانی که خبری از آیدی کالر و تلفن‌های دارای نمایشگر شماره تماس نبود، این مزاحمت‌های تلفنی در قالب زنگ‌های وقت و بی وقت و یکی دوتا فوت پشت گوشی تلفن خودش را نشان می‌داد، اما داستان همیشه به این سادگی‌ها نبوده و نیست. وقتی پای مزاحمت‌ها به مراکزی مثل اورژانس و آتش نشانی می‌رسد که با جان بیماران و افراد در معرض خطر سروکار دارند، همه چیز بغرنج‌تر و حساس‌تر می‌شود. یک تماس تلفنی بی خود و بی جهت با این مراکز و اشغال کردن کارکنان پشت خط می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان یا جان‌هایی تمام شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که در گذر سال ها، این مسئله همچنان با شدت و حدت زیادی وجود دارد و همچنان هستند افرادی که گوشی تلفن را برمی دارند و کارکنان مستقر در آن طرف خط را اذیت و آزار می‌کنند یا با توضیح یک شرایط ساختگی از آن‌ها می‌خواهند به محلی بروند که هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است و نتیجه همه این کارها، می‌شود از دست رفتن وقت و زمان و انرژی افرادی که شاید در همان زمان، عده‌ای در جایی دیگر به کمکشان احتیاج داشته باشند. همین ۳ ماه پیش بود که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد در یک سال اخیر ۳۶۱هزارو۴۵۶ تماس تلفنی مزاحمی با آتش نشانی برقرار شده است.

شاید بزرگ‌ترین علت این اتفاق را باید در بی توجهی به فرهنگ سازی در این باره برای مردم جویا شد، اگر خاطرتان باشد، مدتی پیش شروان عسگری، مسئول موتورلانس تهران، در برنامه عطسه صداوسیما حاضر شد و از این گفت که روزانه ۲۰ هزار تماس با اورژانس تهران گرفته می‌شود که از این میان، ۱۰ تا ۱۵ درصد تماس‌ها مزاحمت است، یعنی حدود ۲ تا ۳ هزارتای آن.

عسگری می‌گفت حتی اگر یک شماره در روز بیست بار با ۱۱۵ تماس بگیرد، آن‌ها از نظر وجدانی، قانونی و شرعی موظف هستند هر ۲۰ بار آمبولانس اعزام کنند، حتی اگر ۱۹ بار قبل مزاحمت بوده باشد. حالا هم صحبت‌هایی از دکتر پژمان آقازاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران، در خبرگزاری و شبکه‌های مختلف اجتماعی دست به دست می‌شود که از افزایش حدود ۲۰درصدی مزاحمت برای اورژانس تهران می‌گوید.

آمار‌ها می‌گوید بعد از تهران، استان‌های فارس و اصفهان بیشترین مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس را تجربه کرده اند؛ البته وضعیت در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم خوب نیست. همین چند وقت پیش بود که رئیس اداره ارتباطات سازمان اورژانس کشور اعلام کرد روزانه ۱۰ تا ۱۲درصد تماس‌های مردم با اورژانس، مزاحمت تلفنی است؛ اما راهکار مقابله با این مسئله را باید در کجا جست وجو کرد؟ آقازاده در گفتگو با ایسنا به اهمیت مسئله فرهنگ سازی در این باره اشاره کرد و گفت: «راهکار ریشه‌ای فرهنگ سازی است. باید درباره اینکه یک مزاحمت تلفنی چه مشکلاتی برای افراد نیازمند به فوریت‌های پزشکی ایجاد می‌کند اطلاع رسانی بیشتری انجام دهیم. پشت خط نگه داشتن افرادی که نیازمند فوریت‌های پزشکی هستند، اثری جز به خطر انداختن جان آن‌ها ندارد.

او همچنین از اهمیت برخورد قانونی با این موضوع هم سخن گفت: «اکنون مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود با یکدیگر توازن ندارد، به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیم کارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می‌کند و در نهایت برای تنبیه وی سیم کارتش را می‌سوزانند. طبیعتا این مجازات نمی‌تواند بازدارنده باشد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->